راهنمای خرید روتر سیسکو

راهنمای خرید روتر سیسکو در نوین سیسکو

توجه به راهنمای خرید روتر سیسکو به شما کمک می کند تا بهترین و مناسب ترین نوع آن را خریداری کنید. چرا که انواع روتر سیسکو در بازار وجود دارند که در هنگام خرید باید به نوع آنها توجه کنید.

روتر سیسکو به عنوان یکی از مهم ‌ترین اجزای شبکه ‌های ارتباطی، نقش مهمی را در جریان ارسال و دریافت داده‌ ها بین دستگاه ‌ها و شبکه‌ها ایفا می‌کند. این تجهیزات با ویژگی ‌های منحصر به فرد و تنوع مدل‌ از شبکه‌ های کوچک و محلی تا شبکه‌های بزرگ، نیازهای ارتباطی را برآورده می‌کنند.

انواع مختلف روترهای سیسکو، با توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوت، به ارائه راه‌ حل‌های سفارشی برای مدیریت ترافیک و اتصالات شبکه می‌پردازند.

در این مقاله از نوین سیسکو، به بررسی دقیق انواع روترهای سیسکو و دسته ‌بندی‌ های مختلف آن‌ها با توجه به نوع کاربرد، قابلیت‌ ها و ویژگی‌ های آن‌ها می‌پردازیم. ضمن اینکه نکات زیادی را برای راهنمای خرید روتر سیسکو  مورد بررسی قرار می دهیم.

روتر سیسکو چیست؟

<yoastmark class=

روتر یا مسیریاب، دستگاهی است که بسته‌های داده‌ای را بین دستگاه‌های موجود در شبکه به مقصد مناسب هدایت می‌کند تا آن‌ها را به اینترنت متصل کند. این بسته‌ها ممکن است از دستگاه به سمت اینترنت فرستاده شوند یا بین چند دستگاه در شبکه جابجا شوند.

یکی از وظایف اصلی مسیریاب، اختصاص یک آدرس IP به هر دستگاه در شبکه است تا هنگام ارسال و دریافت داده‌ها، آدرس مقصد یا مبدا را شناسایی کند. این کار باعث می‌شود که بسته‌های ارسالی یا دریافتی به طور صحیح به مقصد مورد نظر برسند و گم نشوند.

با پیشرفت فناوری کامپیوتر، تفاوت بین مسیریاب‌ها و سوئیچ‌ها کمتر شد. امروزه، مسیریاب‌ها به عنوان دستگاه‌های لایه 3 شناخته می‌شوند که شبکه‌ها را به هم وصل می‌کنند. به عنوان مثال، اتصال یک دفتر کار به اینترنت از کاربردهای رایج مسیریاب‌ها است، در حالی که سوئیچ‌ها به عنوان دستگاه‌های لایه 2 وظیفه اتصال دستگاه‌های کلاینت در یک شبکه داخلی را دارند.

عملکرد مسیریاب‌ها بر پایه میزان هزینه‌ای است که برای آن‌ها صرف می‌شود و انواع مختلفی از عملکردها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به عبارت دیگر، سوئیچ‌های شبکه بر پایه طراحی سخت‌افزاری ثابت و بهینه شده، به دنبال بهبود کارایی بیشتر هستند.

بسیاری از مسیریاب‌های امروزی، علاوه بر اینکه دارای سوئیچ‌های لایه 2 هستند، قابلیت مسیریابی لایه 3 را نیز دارند. شرکت سیسکو به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این دستگاه‌ها، به‌طور مداوم در جهت بهبود و پیشرفت آن‌ها فعالیت می‌کند.

در حال حاضر، سیسکو دارای یک خط تولید جامع برای تولید مسیریاب‌هایی است که به نیازهای کاربران خانگی و ارائه‌دهندگان خدمات بزرگ جهان پاسخ می‌دهند.

مهم ترین نکات در راهنمای خرید روتر سیسکو

شرکت‌ها و کاربران خانگی می‌توانند بسته به بودجه خود، گزینه‌های مناسب را انتخاب کنند. مسیریاب‌های خدمات یکپارچه (ISR) از جمله محصولات برجسته این شرکت هستند که ویژگی‌های قدرتمندی از جمله پشتیبانی از صوت و ویدئو بر پایه IP، مجازی‌سازی، مدیریت از راه دور، قابلیت توسعه آسان و امنیت پیشرفته را ارائه می‌دهند.

مسیریاب‌های ISR سیسکو به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند که یک زیرساخت قوی برای شبکه اطلاعاتی خود را ایجاد کنند، که با جذب کارمندان جدید و گسترش شعبات اداری، به سرعت گسترش پیدا می‌کند و همچنین از مشتریان، شرکا و کاربران در حال رشد موبایل پشتیبانی می‌کند.

روترها دارای تنوع و مدل‌های مختلفی هستند، به همین دلیل نمی‌توان همه آن‌ها را برای تمام شبکه‌ها استفاده کرد. برای به دست آوردن بهترین عملکرد، در انتخاب و خرید روتر سیسکو به چند نکته باید توجه کرد:

  • اولین موردی که باید مورد توجه قرار گیرد، پهنای باند روتر است. با توجه به تعداد کاربران موجود در شبکه، باید گزینه‌ای را انتخاب کرد که توانایی پاسخگویی به نیازهای شبکه را دارد.
  • سری و مدل‌های مختلف روترها در درگاه‌ها و تعداد پورت‌ها اختلافاتی دارند. با توجه به تعداد دستگاه‌های موجود در شبکه، در هنگام خرید روتر سیسکو باید گزینه ‌ای را انتخاب کرد که به اندازه کافی پورت دارد. همچنین، مهم است که روتری را انتخاب کنید که با گسترش شبکه، به محدودیت در تعداد پورت ‌ها برنخورید.
  • برای هر مدل روتر، پروتکل بی‌سیم یا وای‌فای (WIFI) مشخص است و بهتر است این نکته را هنگام خرید مد نظر داشته باشید.

مزایای خرید روتر سیسکو

روتر سیسکو به دلیل ویژگی ‌ها و توانایی‌های فراوانی که دارد، از جمله انتخاب‌های برتر برای شبکه‌های مختلف محسوب می‌شود. این دستگاه‌ها از فناوری‌های پیشرفته‌ای بهره می‌برند که عملکرد و امنیت شبکه را بهبود می‌بخشند. یکی از مزایای بارز روتر سیسکو، قابلیت گسترده‌ای است که شامل مدیریت از راه دور، امنیت پیشرفته، پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف و قابلیت توسعه و ارتقاء می‌شود.

با عملکرد بالا و کارایی مناسب، روتر سیسکو به کاربران امکان انجام فعالیت‌های شبکه ‌ای را با سرعت و کارایی بالا می‌دهند. همچنین، این روترها به خوبی برای استفاده در شبکه‌های بزرگ و پیچیده مناسب هستند و امکان مدیریت و کنترل آسان آن‌ها را فراهم می‌کنند.

یکی از مزایای دیگر خرید انواع روتر سیسکو، استقرار آسان آن‌ها است. با وجود ویژگی‌های پیشرفته، نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها کاربردی و آسان است و به سرعت در شبکه قابل استقرار می‌باشند. این ویژگی‌ها به کاربران این امکان را می‌دهد که به راحتی از توانایی‌های بیشتر و عملکرد بهتر روتر سیسکو بهره‌ مند شوند.

معرفی انواع روتر سیسکو برای خرید

هر روتر سیسکو بر اساس نوع و کاربرد خود، قابلیت ‌ها، امکانات و ویژگی‌های منحصر به ‌فردی دارد که آن را برای موارد خاصی مناسب می‌سازد. این دسته‌ بندی ‌ها معمولاً بر پایه نیاز های شبکه‌ ها و استفاده‌های مختلف  هستند، از جمله روترهای تولید شده توسط شرکت سیسکو دارای تنوع بسیار زیادی هستند که هر یک برای کاربردهای خاص خودشان مناسبند. این تنوع در طراحی و ویژگی‌های مختلف روترها باعث شده تا هر روتر برای یک نیاز خاص و محیط شبکه خاصی طراحی شود. از این رو، دسته‌بندی روترهای سیسکو بر اساس نوع کاربرد آن‌ها به ما کمک می‌کند تا مناسب ‌ترین گزینه را برای شبکه‌های متنوع و مختلف خریداری کنیم.

هر روتر سیسکو بر اساس نیازهای خاص شبکه، از نظر پهنای باند، تعداد و نوع پورت‌ها، قابلیت‌های مدیریتی و امنیتی متفاوتی ممکن است. این دسته ‌بندی‌ها به ما کمک می‌کند تا هنگام خرید روتر سیسکو بر اساس نیازهای خود، از بین این گزینه‌های مختلف، روتر مناسبی را برای استفاده در شبکه خود انتخاب کنیم. هنگام خرید روتر سیسکو، به انواع آنها دقت کنید که عبارتند از:

روتر سیسکو سری 1800

روترهای خدمات یکپارچه سری 1800 سیسکو برای رفع نیاز های مشاغل کوچک تا متوسط با ظرفیت پشتیبانی از ۵۰ کاربر طراحی شده‌ اند. این روترها قادرند با راه‌ اندازی یک سیستم انعطاف ‌پذیر و منحصر به‌ فرد، کاهش هزینه‌ ها و ارائه سریع و ایمن خدمات تجاری مختلف را فراهم کنند. با توجه به امنیت و قابلیت‌ های ارتباطی و بی‌سیم، این سری از روترهای سیسکو توجه شرکت ‌ها را به خود جلب کرده و برخی از مدل‌ها دارای دو پورت داخلی 10/100 مگابیت بر ثانیه، فناوری PoE بر روی کابل شبکه و پشتیبانی از استاندارد های شبکه بی‌سیم ۸۰۲.۱۱a/b/g هستند.

روترهای سری 1800 سیسکو با پیکربندی ثابت، دسترسی ایمن به اینترنت پهن‌باند و ارتباطات بی‌سیم را تضمین می‌کنند. این دستگاه‌ ها به‌ گونه‌ ای طراحی شده ‌اند که ویژگی‌ های مختلف را در قالب یک محصول یکپارچه ارائه دهند و کسب و کارها را در کاهش هزینه‌ ها یاری نمایند. از جمله قابلیت‌ های آن‌ها در هنگام خرید روتر سیسکو می‌توان به دسترسی به اینترنت پهن ‌باند برای شعب و دفاتر کوچک، پشتیبانی از ISDN Basic Rate Interface (BRI)، اتصالات WAN اضافی از طریق مودم آنالوگ یا پورت اترنت، وجود سوئیچینگ LAN با POE داخلی اختیاری، ارائه شبکه بی‌سیم امن بر اساس استانداردهای ۸۰۲.۱۱a و ۸۰۲.۱۱b/g، و داشتن امکانات امنیتی گسترده از جمله فایروال بازرسی Stateful و IPS اشاره کرد.

روترهای این مدل ویژگی ‌های فنی یکسانی دارند. ویژگی‌ های فنی مربوط به روتر Cisco 1802/K9 Routers عبارتند از:

نوع اتصال

 

Wired
پروتکل پیوند دادهEthernet, Fast Ethernet
ابعاد34.3 cm x 27.4 cm x 4.4 cm
وزن2.8 kg
شکل تولیدExternal – 1U
حافظه فلش32 MB (installed) / 128 MB (max)
حافظه DRAM128 MB (installed) / 384 MB (max)
شماره مدلCISCO1802/K9
پروتکل انتقالIPSec
پروتکل‌های مسیر یابیOSPF, RIP-1, RIP-2, BGP, EIGRP
پروتکل سیگنال ‌زنی دیجیتالADSL over ISDN
پروتکل مدیریت از راه دورSNMP, HTTP
استانداردهای شبکهIEEE 802.1Q
منبع برقAC 120/230 V (50/60 Hz)

روترهای CISCO 1841-K9

این روتر ویژگی‌های نرم‌افزاری بسیار ویژه‌ای دارد، به عنوان مثال، عملکرد فایروال آن بسیار عالی است. ویژگی‌های دیگر روترهای CISCO 1841-K9 عبارتند از:

  • حافظه RAM آن به میزان 256MB است.
  • این روتر یک پورت USB برای اتصال دستگاه‌ های جانبی دارد.
  • این روتر قابلیت استفاده در چندین نوع شبکه را دارا می‌باشد.
  • یک پورت RJ-45 Serial نیز در این روتر موجود است که بسیار کاربردی است.

روترهای 2800

سیسکو با تولید روترهای سری 2800 سعی کرده است تا در زمینه مسیردهی بسته‌ های اطلاعاتی، انقلابی ایجاد کند. این روترها که جزو گروه روترهای سرویس یکپارچه (ISR) محسوب می‌شوند، به دلیل قدرت مناسب و قیمت مناسب، برای کسب‌ و کارهای کوچک و شعب تجاری بسیار مناسب هستند. ویژگی ‌های اصلی روترهای سری 2800 سیسکو برای خرید روتر سیسکو، عبارتند از:

  • تضمین انتقال ایمن و همزمان داده‌ها، صدا و خدمات ویدیویی
  • فراهم کردن راه‌ حل یکپارچه برای ارتباطات از راه دور با دفاتر، کاربران موبایل و به اشتراک گذاری منابع
  • طراحی ماژولار

روترهای 2800 با ارائه ویژگی‌هایی همچون:

  • ماژول‌های کنترل محتوا
  • فایروال
  • سیستم پیشگیری از نفوذ مبتنی بر نرم‌افزار Cisco IOS
  • شبکه خصوصی مجازی
  • سیستم تشخیص نفوذ (IDS)

به سازمان‌ها امکان می‌دهند یک شبکه ارتباطی قدرتمند و ایمن را پیاده‌ سازی کنند. روترهای سیسکو 2800 طیف گسترده ‌ای از ویژگی ‌های امنیتی را به عنوان بخشی از مکانیزم دفاعی برای سازمان‌ها فراهم می‌کنند. این استراتژی به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تهدیدات امنیتی را تشخیص داده و قبل از تبدیل شدن به یک چالش جدی، آن‌ها را مدیریت کنند.

این روترها بر اساس کلاس‌ های مختلفی ساخته شده ‌اند. از روترهای کلاس 2800 سیسکو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • CISCO2801
  • CISCO2821
  • CISCO2821-DC
  • CISCO2851-DC
  • CISCO2801
  • CISCO2811-16TS
  • CISCO2811-AC-IP
  • CISCO2821-AC-IP
  • CISCO2851-AC-IP
  • CISCO2801-AC-IP (USED)
  • CISCO2851-SEC/K9
  • CISCO2821-SEC/K9
  • CISCO2811-SEC/K9
  • CISCO2851-V/K9
  • CISCO2821-V/K9 و…

روترهای CISCO 2821-K9

برای انتخاب بهتر در خرید روتر سیسکو، بیایید ویژگی‌های روتر CISCO 2821-K9 که از خانواده 2800 را مورد بررسی قرار دهیم:

  • این روتر از تأمین برق با ولتاژ 240 ولت بهره می‌برد. همینطور رابط کاربری این روتر دارای وضوح بالا است.
  • یکی از ویژگی‌های مهم سری 2800 که قبلاً اشاره شد، توانایی همزمانی در انتقال داده‌ها است. این داده‌ها ممکن است از هر نوعی باشند، از جمله فیلم، عکس، یا متن، و هیچ محدودیت خاصی در نوع داده‌ها وجود ندارد. با این حال، ارسال داده‌ها به صورت ایمن انجام می‌شود.

روتر های سری 3800

از روتر های سری 3800 باید این نکته را به خوبی درک کرد که در پردازش داده‌ها، سرعت بسیار بالایی دارند. باید توجه داشت که سرعت پردازش داده‌ها در این مدل‌ها نسبت به نسخه‌های قبلی بهبود یافته است و پردازش اطلاعات در زمان کوتاه ‌تری انجام می‌شود.

تعداد پورت‌ های این روترها تا 112 عدد افزایش پذیر است و مدیریت آن ‌ها به آسانی قابل انجام است. همچنین، این روترها از پشتیبانی از Call Processing نیز بهره می‌برند.

روتر سیسکو مدل 3845-k9

در هنگام خرید روتر سیسکو از مدل 3845-k9 به ویژگی ‌های مهم آنها توجه کنید که عبارتند از:

  • پشتیبانی همزمان از ۲۴۰ خط تلفن
  • دو پورت USB برای اتصال دستگاه‌های جانبی
  • قابلیت استفاده از ماژول‌های SFP برای پشتیبانی
  • دارای دو اینترفیس شبکه برای اتصال به شبکه

این ویژگی‌ها روتر سیسکو از سری ۳۸۰۰ را به یک گزینه قدرتمند و چندکاره برای نیازهای مختلف شبکه‌ ها تبدیل کرده است.

روترهای سری 7600

ویژگی مهمی که در خرید روتر سیسکو سری 7600 باید توجه کنید، پهنای باند بسیار بالای آنهاست که به طور هوشمند مدیریت می‌شود. این روترها از 2 میلیون مسیر به طور همزمان پشتیبانی می‌کنند که از اهمیت بالایی برخوردار است.

این روترها دارای یک سیم‌کشی کاملاً منظم برای شبکه‌ها هستند. همچنین این روترها از سیستم‌عامل iOS New Era پشتیبانی می‌کنند و توانایی پردازش متمرکز اطلاعات را دارند.

سخن پایانی برای راهنمای خرید روتر سیسکو

روتر سیسکو یکی از اصلی‌ترین تجهیزات شبکه هستند که برای ارسال و دریافت داده‌ها بین شبکه‌ها استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها مجهز به ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی برای مدیریت ترافیک و ارتباطات شبکه هستند. روترهای سیسکو به دلیل تنوع مدل‌ها و ویژگی‌های متفاوت، مناسب برای انواع مختلفی از شبکه‌ها می‌باشند.

انواع مختلف روتر سیسکو شامل سری‌های مختلفی از چند کاربرها تا شبکه‌های سازمانی و بزرگترین شبکه‌ها هستند. هر سری دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی است که با توجه به نیازهای شبکه، محیط و حجم داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تنوع انواع روترهای سیسکو، امکان انتخاب بهترین گزینه برای هر نوع شبکه را فراهم می‌کند.

سوالات متداول برای خرید روتر سیسکو

تفاوت روتر سیسکو refer ، new و used در چیست؟

واژه ” new” به روترهای جدید و بدون استفاده قبلی اشاره دارد، واژه ” refer” به مرمت و بازسازی روتر با استفاده از قطعات نو اشاره دارد، و در نهایت واژه ” used” به روترهای دسته دوم یا دست دوم اشاره دارد.

روتر های سیسکو به چند دسته تقسیم می شود؟

روتر های سیسکو در کل به سه شاخه WAN، Branch Office و Service Provider تقسیم می شوند.

سیستم عامل به کار رفته در روتر سیسکو چه سیستم عاملی است؟

سیستم عامل روتر های سیسکو IOS یا Internetwork Operating System می باشد که در اکثر روترهای سیسکو بکار رفته است.

برخی از مقالات مرتبط نوین سیسکو

مشتاق دریافت نظرات ارزشمندتان هستیم 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
تماس با ما: 37662